Negatiivisen palautteen antamisesta

Meillä on ollut pieni lumisaaga meneillään koko alkutalven, eli nyt jo kolmisen kuukautta. Osittain omistamani yritys ja työpaikkani on siis matkailukeskus, jonka pihassa paikallisbussit pysähtyvät muutaman kerran päivässä. Me tarjoamme busseille pysäköinnin ilmaiseksi sillä ehdolla, että he hoitavan pihan talvikunnossapidon niiden alueiden osalta, joita bussit käyttävät. Aiemmin tämä on toiminut hyvin, mutta tänä talvena lääni ja tielaitos kilpailuttivat alueen auraamiset uudelleen ja uusi aliurakoitsija sai homman.

Täällä kerroinkin jo ajaneeni auton jumiin aurattuun lumivalliin, jonka siis ei olisi kuulunut olla pihassa. Ei itseasiassa ollut ensimmäinen kerta, ja miehenikin on joutunut lapiohommiin ollessaan lähdössä töihin. Useasti, siis useasti, olen ollut yhteydessä auraussopimuksista vastaavan tielaitoksen kanssa puuttellisen talvikunnossapidon vuoksi, ja aina asiaa pahoitellaan ja luvataan ottaa asia esille seuraavassa kokouksessa. Täällä on laukannut tiemestaria ja insinööriä ja aivan kirjallisesti on sovittu, kuinka meidän pihallamme kuuluu aurata, mihin lunta voi aurata kinoksiksi ja mihin ei.
Tänään tilanne eskaloitui, kun sääherra tipautti taas pienen kinoksellisen verran lunta koko pihaan ja aliurakoitsija loisti poissaolollaan. Useampi bussipysäkille saapunut henkilöauto ajoi itsensä jumiin pihassa ja ketkäs sai kiukun niskoilleen; me tietysti. On se nyt helvetti, kun ette saa yhtä pihaa aurattua! Kärsivällisesti selitin näille kolmelle miespuoliselle kuskille, että meillä ei auraamisen kanssa ole osaa eikä arpaa, mutta myötätuntoa löytyy, ollaanhan itsekin oltu samassa tilanteessa. Ei muuta kuin taas lapio kouraan ja tällä kertaa toisten autoja irroittelemaan. Ja autot irroitettuamme riensin taas soittamaan tielaitokselle.
Olen itse asiakaspalvelutyössä ja haluan saada ja antaa palautteen rakentavasti. Taas selitin, asiallisesti ja selkeästi, että emme voi hyväksyä tällaista ja talvikunnossapitoon pihallamme täytyy tulla parannus nyt heti. Työntekomme vaikeutuu, liikenne vaarantuu, maineemme kärsii, sekä bussien että meidän asiakkaat saavat huonon palvelukokemuksen. Tielaitoksella oltiin ymmärtäväisiä, mutta aura-autoa ei pystytty lupaamaan tänne nyt saman tien. Yritin tivata, että miksi, mutta vastaus oli ympäripyöreä työn suuri määrä ja sairastumiset. Lannistuneena sanoin miehelleni puhelun loputtua, että täytynee mennä itse kolaamaan tuo parituhatta neliömetriä. Siitä riemastuneena otti mies luurin kouraan ja todellakin karjui sinne kutakuinkin näin: ”Jos ette tule tällä punaisella sekunnilla puhdistamaan pihaa, niin bussien pysäköinti täällä loppuu NYT!” Ja vips, pihassa oli traktori puolessa tunnissa.

Kyllä kiukuttaa! Onko todella niin, että täytyy osata olla epäystävällinen ja kova saadakseen palautteensa ymmärretyksi?

auraus.jpg

Tervetuloa taistelemaan tiesi majapaikkaasi jäätävien lumivallien läpi.

Pohdintaa

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: