D-vitamiinimysteeri

Alustus:
Talvella D-vitamiinin luonnollinen saanti vähenee, kun auringonvalo vähenee – se on helppo tajuta maalaisjärjellä. Mutta se maalaisjärki ei paljon auta, kun siirrytään kysymykseen, kuinka paljon minun kuuluisi saada D-vitamiinia talvikuukausina. Googlailu auttoi -mikäli mahdollista – vielä vähemmän. Suositukset sanovat vähän sitä sun tätä ja rasvapitoisten vitamiinien liikakäytöstäkin varoitellaan.

Kuivaa faktaa:
D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jonka terveysvaikutuksista laajasti tunnustettua on kalsiumin imeytymisen sekä luuston aineenvaihdunnan edistäminen. On myös tutkimustuloksia, joissa D-vitamiinin riittävä saanti näyttää esimerkiksi torjuvan osteoporoosia, ehkäisevän joitakin syöpätyyppejä sekä auttavan syöpäpotilaiden paranemisessa. Tutkimustuloksia löytyisi loputtomiin.
D-vitamiinia saadaan kalasta, kalaöljystä, maitovalmisteista, kananmunasta sekä sienistä. Ihmisen iho tuottaa D-vitamiinia auringossa.
Virallisena D-vitamiinin saantisuosituksena pidetään Suomessa 10 mikrogrammaa vuorokaudessa, tämä määrä siis sisältää sekä ruoasta, auringosta sekä mahdollisista lisävalmisteista saadun vitamiinin. Ohjeellinen suurin hyväksyttävä päiväsaanti aikuisille on 50 mikrogrammaa päivässä. Yli vuoden ikäisille lapsille turvallisen päiväsaannin raja on määritetty 25 mikrogrammaan päivässä.

Norjassa saantisuositus on 20 mikrogrammaa vuorokaudessa, kuten Helsingin Sanomien pari vuotta vanhasta artikkelista voi lukea. Suositus on tänä päivänä tuo sama.
Puolitoista vuotta vanha amerikkalainentutkimus taas tuli siihen lopputulokseen, että D-vitamiinin saantisuositus kuuluisi olla 175 mikrogrammaa päivässä, jotta päästäisiin veriarvoihin, joissa D-vitaminitasot ylittävät suositellun minimirajan. EU:n elitarvikeviranomaistaho taas toteaa, että sadankaan mikrogramman päivittäisannosta ei pidetä vaarallisena.

Gallup facebookissa:
Tein gallupin facebook-ystävieni keskuudessa, onko heillä mielipidettä asiasta. Selvisi, että useammatkin olivat käyttäneet tätä samaista maalaisjärkeä ja ottavat D-vitamiinilisää talvisin yli päivittäisen ohjemäärän. Toisaalta vannottiin myös monipuoliseen ruokavalioon, eikä D-vitamiinilisää pidetty tarpeellisena. Norjalaiset vannovat lusikalliseen kalaöljyä, trania.

Pohdinta:
Otan lähtökohdaksi maalaisjärkeni piipittävän äänen, joka kertoo, että auringonvalon puuttuessa tarvitsemme enemmän D-vitamiinia kuin mitä yleiset suositukset neuvovat. Meillä syödään paljon kalaa, noin neljä kertaa viikossa, mutta läheskään aina se ei ole rasvaista kalaa, jossa D-vitamiinia on. Rasvattomissa ja vähärasvaisissa maidoissa ei ole D-vitamiinia luonnostaan, mutta joihinkin maitotuotteisiin lisätään D-vitamiinia. Meidän käyttämä maito ei ole vitaminoitua, voista ja juustosta saamme luontaisesti D-vitamiinia päivittäin. Kananmunia emme syö päivittäin. Kun aurinko loistaa poissaolollaan, on päivänselvää, että perheemme päivittäinen D-vitamiinintarve ei täyty pelkällä ruokavaliolla.

Lopputulos:
Pahoin pelkään, että nämä norjalaiset ovat oikeassa tuon kalaöljyn suhteen. Siinä kun ei tule vain D-vitamiinit hoidettua, vaan samassa paketissa saa myös kaikenlaisia hyviä rasvahappoja ynnä muuta tarpeellista kamaa. Mutta kun se on niin pahaa! Sietäisin vielä kymmenen sekuntia kestävän helvetin, jonka voisi huuhtoa unohduksiin esimerkiksi kahvilla (yhdistelmä aiheuttaa jo puistatuksia), mutta karmeinta kalaöljyssä on vielä tuntienkin päästä varoittamatta tulevat öljyisät röyhtäykset. Ehkä annan vielä yhden tilaisuuden Tuttifruttin makuiselle kalaöljylle. Lusikallisessa on 10 mikrogrammaa, minä saan siis nauttia herkkua ainakin kaksi lusikallista täyttääkseni norjalaisen päivittäisen saantisuosituksen. Luulen, että ei ole vaaraksi ottaa kolmatta tai vaikka neljättäkään, sillä itseni tuntien unohdan kyllä vitamiinit kiireisimpinä aamuina. D-vitamiinitabletit tuolla kaapissa olkoon back up, mikäli kalaöljy ja meidän perhe tuomitaan jälleen kerran mahdottomaksi yhtälöksi.

 

 

Terveys

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: